sunnuntai 7. elokuuta 2016

"Tarvitko kuittia?"

Viikon lopuksi kevennyksenä käyttäytymisohjeet ruokakaupan kassalla asioimiseen!


1. Ennen kassalle tuloa muista lukea hintalaput tarkkaan ja varmistaa, että se himoamasi tarjoushinta on juuri sille tuotteelle, jota olet ostamassa.

2. Kassalle tullessa tervehdi siinä istuvaa työntekijää. Tämän ei luulisi olevan niin vaikea asia suorittaa.

3. Jos olet yhdessä jonkun kanssa ostoksilla, niin teistä maksava osapuoli jääkööt latomaan tuotteita hihnalle, sillä välin kun pakkaava osapuoli siirtyy kassien kanssa hihnan päähän vastaanottmaan tuotteita. Tämä nopeuttaa kummasti jonon etenemistä. Ihan liian paljon näkee sitä, että maksaja siirtyy maksupäätteelle odottamaan, kun pakkaaja kasaa tavaroita hihnalle, minkä jälkeen siirtyy pakkaamaan ostoksiaan ylikuormittuneelta kassalta.

4. "Seuraava asiakas" -pulikkaa ei tarvitse enää siinä vaiheessa laittaa hihnalle, kun edellinen asiakas on jo maksamassa ostoksiaan. Se sen sijaan kannattaa ihan automaattisesti asetella omien ostoksien taakse.

5. Tavaroita ei tarvitse alkaa järjestellä hihnalle niin, että niiden läpi vetäminen olisi myyjälle jotenkin helpompaa (harvoin näin on!), eikä niitä ostoskasseja kannata ihan alimmaiseksi jättää, jotta sen pakkaajan (ks. kohta 3) ei tarvitse turhan panttina odotella siellä hihnan päässä.


6. Jos olet pariskuntana liikenteessä, niin koittakaa ennen kauppaan menoa sopia kumpi maksaa ostokset tai viimeistään ennen kassalle talsimista. Tai jos ette sitä ennen ole vielä päättänyt, niin älkää ainakaan alkako tappelemaan siitä, kumpi saa/joutuu maksamaan.

7. Olit liikenteessä sitten yksin tai useamman ihmisen kanssa, ja jos joudut maksajan rooliin, niin kaiva hyvä ihminen se lompakkosi hyvissä ajoin kassin pohjalta pois. Ne 20 muuta ihmistä jonossa ei varmasti arvosta sitä, että alat vasta kaikkien tavaroiden jo "piipattua" kaivelemaan maksuvälineitä, jotka useimmiten on a) pohjimmaisena laukussa b) useammassa eri kukkarossa c) autossa d) hukassa.

8. Jos kassalla on viehättävän näköinen henkilö, niin koita nyt silti pitää himosi kurissa, etenkin jos kassahenkilö on vähintään 30 vuotta itseäsi nuorempi.

9. Jos et halua kuittia ostoksistasi, niin ilmaise tämä toiveesi selkeällä äänellä ennen kuin myyjä sitä edes ehtii sinulle tarjota. Mikäli et kuittia halua älä tee kädellä outoja väistöliikkeitä, kun myyjä sitä yrittää sinulle tarjota, älä pyörittele silmiäsi tai murahda jotain epämääräistä. 

10. Jos päätät kuitenkin poistua kaupasta ostamatta mitään, ei sinun tarvitse tehdä ostamattomuudestasi numeroa. Älä varsinkaan sniikkaa myyjän taakse tökkimään olkapäähän ja ilmoittamaan ettet nyt tällä kertaa löytänyt mitään. (Tämä tosin ei taida kovinkaan monissa paikoissa onnistua, onneksi! Meillä tosin ykköskassa on niin, että ihmisiä pääsee pyörimään siinä ympärillä vähän joka puolella)

11. Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä! Koita edes vähän siistiytyä ennen ihmisten ilmoille lähtöä! Puhtaat vaatteet on puoliruokaa.



Ah, enää kaksi viikkoa töitä, sitten viikko lomaa ja takaisin kouluun!



10 kommenttia:

  1. Näitä postauksia lukiessa tulee väistämättä mieleen osaako se asiakasparka tehdä mitään oikein, ikinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi suurin osa ihmisistä kuitenkin osaa toimia kassalla ihan hyvin :)

      Poista
  2. :D kassaneiti varmasti kohtaa vaikka minkalaista ihmistä työssään. Yleensä minua ärsyttää se että hihnaa pidetään päällä niin että ostokset litistyvät tai sitten helposti hajoavat karjalanpiirakat heitetään kaaressa ostosten päälle.
    Jonottajissa ärsyttää se että sitä kapulaa ei voi laittaa omien ostosten taakse. Se on sen edellä olevan tehtävä, ei takanaolijan. Itse en vttuillessaan laita jos ei edelläoleva laita, omien ostosten taakse laitan kyllä aina. Niih :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :D Mua ärsyttää asiakkaanominaisuudessa se kun joku tulee jonossa ihan melkein puseroon kiinni jonottamaan! Vähän voisi jättää hajurakoa..

      Poista
  3. Mulla ja lähikaupalla sujuu yhteistyö niin saumattomasti, että ne osaa kassalla aina kysyä multa haluanko kuitin, aina vastaus on ei. Jos on uudempi, eikä kysy otan, mutta heitän sen samantien siihen tiskin päässä olevaan roskikseen. :D Mä en vihaa mitään muuta niin paljon kuin turhaa paperisilppua lompakossa. :D

    Kesällä noita haisuleita on liikkeellä vielä talvea enemmän. Itseltä on mennyt monta kertaa ruokahalut jo hedelmätiskillä, kun eltaantuneelta haiseva ihminen on mennyt hypistelemään niitä hedelmiä. En tiedä miksi varsinkaan vanhemmat mieshenkilöt ei tunnu käyvän pesulla ollenkaan. :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä käy muutama asiakas, joista tiedän, että niille on ihan turha sitä kuittia edes tarjota, kun eivät ota sitä kuitenkaan, niin en sitten edes tarjoa :)

      Niinpä! Jos suihkussa käyminen on niin vaikeaa, niin vaihtaisivat edes puhtaat vaatteet. Sekin voisi jo vähän helpottaa.

      Poista
  4. Itse haluan toimia kassalla aina mahdollisimman nopeasti ja helposti. Esimerkiksi jos joskus harvoin maksan käteisellä, niin saatan jo kotona laskea tasarahan kassalle, jos voin etukäteen arvioida summan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sama! Mäkin jos maksan käteisellä, niin mulla on vähintään käsi siellä lompakossa valmiina tarraamassa rahoihin, kunnes tiedän maksettavan summan :D

      Poista
  5. Itsekin oon asiakaspalvelutyössä, joskaan en kaupassa, mutta osan näistä kohdista pystyn allekirjoittamaan täysin myös omassa työssäni. Mulla meinaa jatkuvasti mennä asiakkaana kaupassa hermot, kun katselen vierestä muiden asiakkaiden käyttäytymistä. Kärryt jätetään pitkin poikin käytävää niin, ettei siitä varmasti pääse ohi ja kassajonossa tuupitaan ja tönitään - aivan kuin se jotain nopeuttaisi :D Sellaset ihan peruskäytöstavat olisi jokaisen hyvä opetella, sen kun ei luulisi vaativan ihan kamalasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin juuri! Asiakaspalvelijatkin on ihan oikeita ihmisiä, ei koneita :D

      Poista